Jan De Kinder

Krijgt kinder- en jeugdliteratuur genoeg aandacht in Vlaanderen? 

Er is jammer genoeg niet zoveel aandacht voor kinder-en jeugdliteratuur. Er zijn wel een aantal gespecialiseerde tijdschriften en websites.

Is het schrijven en illustreren voor kinderen geëvolueerd sinds je bent begonnen? Wat heb je de laatste jaren zien veranderen? 

Illustraties worden meer en meer een beeldtaal die op zichzelf staat. Dat is een gunstige ontwikkeling. Aanvankelijk dienden illustraties vooral ter ondersteuning van het verhaal.

Sta je er bewust bij stil dat tekeningen of verhalen de blik van een kind kunnen verruimen? 

Zeker en vast. Dat heb ik als kind zelf ervaren. Voor mij waren kinderboeken en boeken in het algemeen een blik op de wereld die ik niet kende. Misschien is het uit liefde voor het boek toen dat ik er graag mijn beroep wou van maken.

Heb je bewust gekozen om voor kinderen te schrijven of tekenen of is dat eerder toevallig zo gekomen? 

Aanvankelijk was ik vooral aan het werk als beeldend kunstenaar en als grafisch vormgever. Toen mijn eigen kinderen zelf prentenboeken ontdekten, ontdekte ik mee met hen een heel boeiende wereld. Ik besloot te gaan tekenen en schrijven voor kinderen. In die zin is het zeker een bewuste keuze.

Bekijk je je eigen werk vaak en kun je daar van genieten of zie je alleen wat beter kan? 

Bij elk boek dat ik maak probeer ik voor mezelf zo ver als mogelijk te gaan in het creatief proces. Tot naar mijn aanvoelen de balans tekening, tekst en vorm helemaal klopt. Tijdens het werkproces kan ik heel erg genieten om met het creëren zelf bezig te zijn. Eens het boek er is, is het altijd een verrassing om het gedrukt te zien. Omdat ik dan intussen weer aan andere projecten bezig ben.

Hoe zou je je eigen werk omschrijven? Wat is het meest kenmerkend voor jouw stijl? 

Van belang in mijn werk is de directe vertelkracht, de sfeerschepping en de weergave van emoties. Ik hecht ook veel belang aan de lijnvoering, contrast, het grafische aspect van de tekening.

Wat is voor jou het mooiste compliment dat je kunt krijgen over je werk? 

Als iemand geraakt wordt door het verhaal en/of de tekeningen.

Wat is je volgende project? 

Mijn volgende boek gaat over pesten. Het is een deels autobiografisch verhaal. Ik werd als kind zwaar gepest. Ik probeer het verhaal te belichten vanuit een ongewoon vertelstandpunt. Ik kies er voor om het verhaal te schrijven vanuit het perspectief van een hoofdpersonage dat bij aanvang van het verhaal iemand anders plaagt. Dat onschuldige plagen wordt opgepikt door de andere kinderen van de klas en geleidelijk ontstaat er pestgedrag. Wanneer het hoofdpersonage merkt dat het onschuldige plagen pesten wordt, wil zij ermee ophouden. Maar het pestgedrag van de groep escaleert. Het hoofdpersonage raakt verscheurd. Kiest zij er voor om te zwijgen, zoals de rest van de klas? Of zal zij spreken, met het risico dat ze als een klikspaan wordt beschouwd?

Wat wil je in de toekomst zeker nog doen of maken? 

Sinds 'van de ezel die bleef staan' heb ik het schrijven ontdekt. Ik hoop in de toekomst nog meerdere boeken te kunnen schrijven én tekenen. En als het kan die verhalen brengen tot bij een publiek. Ik ben een gepassioneerd verteller.

Heb je bepaalde rituelen voor je start met werken? 

Ik begin steevast met koffie of thee zetten en een uurtje 'lostekenen'. Op zo'n moment teken ik eender wat, alles wat in me opkomt. Uit die schetsen en aantekeningen ontstaan soms ideeën voor verhalen en boeken.

Werk je met een vaste structuur of laat je je leiden door inspiratie? 

Thuis in mijn werkruimte probeer ik met een vaste structuur te werken. Tegelijkertijd duikt inspiratie op op de meest onverwachte momenten en probeer ik daar altijd voor open te staan. In die zin werk ik ook graag op de trein of ergens op een terras of in een of ander café. Ik heb altijd een schetsboek bij de hand.

Ben je iemand van vele stappen en kladversies of balt je concentratie zich samen tot alles er in één keer uit komt? 

Ik maak veel stappen en kladversies om op een bepaald moment heel geconcentreerd aan een stuk door te werken aan verschillende definitieve tekeningen.

Niets lukt wat je ook probeert...wat doe je met zo’n verloren dag? 

Balen :-) Even wat rust nemen, en opnieuw beginnen.

Laat je je voor het creëren inspireren door andere bronnen (muziek, boeken, internet, kunst, tijdschriften..) 

Ik laat me zo ruim als mogelijk inspireren. Dat gaat van theatervoorstellingen, film, circus, opleidingen improvisatie, vertellen, tot bladeren in tijdschriften, kunstboeken, en ook gewoon op café zitten en observeren. Bijna alles wat ik maak ontstaat uit observatie.

Wat of wie zijn je grootste inspiratiebronnen? 

De mensen om me heen, de natuur, eigen ervaringen.

Welk boek uit je kindertijd heeft het meeste indruk gemaakt? 

'Le petit Nicolas' van Sempé.

Wat is jouw favoriete voorleesboek? 

'He grote boek van Madelief' van Guus Kuijer.

Welk boek las je onlangs? 

Dave Eggers: 'Zeitoun'.

Wie zijn je favoriete tekenaars en/of schrijvers 

Kunstenaars: Goya, Rembrandt, Matisse, Van Eyck, Modigliani, Klimt, Beuys,... Illustratoren: Sara Fanelli, Suzy Lee, Beatrice Alemagna, Kamiko Yamamoto, Komako Sakai, Maira Kalman, Kitty Crowther, Carll Cneut,... Schrijvers: Dave Eggers, LP Boon, Elsschot, Guus Kuijer, Astrid Lindgren, Malcolm Gladwell, Nolens, Yehuda Amichai,...