Kaatje Vermeire

Krijgt kinder- en jeugdliteratuur genoeg aandacht in Vlaanderen? 

Jazeker, maar alles kan steeds beter ;-)

Is het schrijven en illustreren voor kinderen geëvolueerd sinds je bent begonnen? Wat heb je de laatste jaren zien veranderen? 

Volgens mij wel ja! Door mijn achtergrond als illustrator, richt mijn oog zich vooral op de evolutie van de illustraties op de kinderboekenplank. Toen ik pas begon, waren het vooral (in Vlaanderen) Gerda Dendooven en Carll Cneut die voor mij een nieuwe wereld openden. Zij stonden voor het 'Andere Boek', met gedurfde en erg esthetische illustraties die ver afweken van de klassieke prentenboeken. Nu zie ik steeds meer kwaliteitsvolle prentenboeken opduiken met een hoog artistiek gehalte. Enerzijds worden er vormelijk heel wat grenzen verlegd op vlak van techniek (verf-, schilder-, teken-, collage-, grafische, digitale en andere technieken in al hun mogelijke combinaties), kleurgebruik, compositie, tyografie, wisselwerking met de tekst, enz.... Ook op inhoudelijk vlak worden er steeds meer gelaagde, filosofische, diepere thema's ver-beeld voor kinderen (maar evengoed op een lichte en speelse manier). Vorm en inhoud lijken mij evenwichtiger over te komen en spelen beter op elkaar in dan vroeger. Op die manier spreekt het 'Andere Boek' een veel breder publiek aan van niet enkel kinderen, maar ook adolescenten en volwassenen. Hier in het Vlaamse Kinderboekenland vindt het alvast de ideale voedingsbodem! ((om dan nog maar te zwijgen over de laatste ontwikkelingen van het (E-)kinderboek binnen het digitale universum :-))

Sta je er bewust bij stil dat tekeningen of verhalen de blik van een kind kunnen verruimen? 

Tijdens het illustreren sta ik zelden stil en al zeker niet bewust :-). Pas achteraf (bij lezingen/workshops of andere ervaringen met kinderen) komt het bewustzijn op de proppen... Kinderen geven vaak de mooiste en meest verrassende interpretaties aan een verhaal of beeld (en verruimen op die manier ook mijn blik)!

Heb je bewust gekozen om voor kinderen te schrijven of tekenen of is dat eerder toevallig zo gekomen? 

Dat was puur toeval! Ik was pas afgestudeerd (na een opleiding grafische en reclamevormgeving + grafiek aan de Gentse Academie) en wist nog niet goed wat aan te vangen met mijn vaardigheden en het 'beeldmateriaal' dat ik tot dusver had voortgebracht; beelden die ik voornamelijk voor mezelf maakte... Uit behoefte en als uitlaatklep. Deze werden echter opgepikt door de juiste personen op het juiste moment en zo belandde ik onder de vleugels van De Eenhoorn die mij de ruimte gaven om mijn 'ei' verder te kunnen uitbroeden, en dit voor een breed publiek van kinderen, maar ook volwassenen.

Bekijk je je eigen werk vaak en kun je daar van genieten of zie je alleen wat beter kan? 

Ik zie vaak alleen maar wat beter kan. Sommige prenten ben ik best wel trots op, maar andere zie ik niet graag terug onder mijn ogen verschijnen. Elk boek is voor mij dan ook een afgesloten hoofdstuk. In mijn achterhoofd draag ik de opgedane ervaringen natuurlijk mee, maar enkel om mijn verdere zoektocht erop te enten en verder te evolueren.

Hoe zou je je eigen werk omschrijven? Wat is het meest kenmerkend voor jouw stijl? 

Gelaagd, zowel technisch (adhv grafische technieken bouw ik mijn tekeningen letterlijk in laagjes op) als inhoudelijk (door details of werelden te verbeelden die tussen de regels door te lezen vallen). Dat is althans mijn bedoeling.

Wat is je volgende project? 

Een prentenboek met tekst van Brigitte Minne (met een bijzonder dier in de hoofdrol)

Wat wil je in de toekomst zeker nog doen of maken? 

Een allround blader-boek... Een zot samenraapsel van ruwe schetsen, losse tekeningen en teksten van eigen hand (voor een publiek van vol- en onvolwassen kinderen)

Heb je bepaalde rituelen voor je start met werken? 

Soms begin ik het huis te kuisen of immens lekker en hoogstaand culinair te koken (uitstelgedrag)... Maar meestal buig ik me vrij plichtsbewust over mijn werk. Ik start de dag steevast met een kloek ontbijt in een oase van rust (waarbij ik met één oor naar de binnenstromende informatie op de radio luister en terzelfdertijd luchtige magazines doorblader)... Zoetstof voor lijf en hoofd.

Werk je met een vaste structuur of laat je je leiden door inspiratie? 

Ik moet mezelf een erg strak en regelmatig werkpatroon opleggen... Ik sta vroeg op en ga laat gaan slapen. Wat niet altijd de beste resultaten oplevert, maar zo blijf ik tenminste in de onnozele waan dat ik hard gewerkt heb ;-) Soms is het veel zinniger om de zaken eens opzij te schuiven, te laten bezinken en je te laten overvallen door een plotse ingeving... Mijn hond Ot is op dat vlak een uitstekende helpster: ze zorgt ervoor dat ik op tijd en stond met haar eens een buitenluchtje ga scheppen.

Ben je iemand van vele stappen en kladversies of balt je concentratie zich samen tot alles er in één keer uit komt? 

Beiden. Soms zit ik wekenlang te kauwen op één beeld en soms zit het er bij de eerste kladversie 'pal' op! Dat zijn de fijnste, maar helaas de meest sporadisch voorkomende momenten in mijn 'artistieke' zoektocht. En dat is en blijft een eeuwig beginnen, opbouwen, wikken en wegen, ondersteboven keren, terug afbreken en opbouwen enz....... Maar op het einde van de rit vallen alle puzzelstukjes samen en wordt het een spel... (wat best wel de moeite en de 'fun' loont :-)!

Niets lukt wat je ook probeert...wat doe je met zo’n verloren dag? 

Een potje huilen en pruilen en alles uitwerken op mijn lief ;-)

Wat of wie zijn je grootste inspiratiebronnen? 

De kleurrijke personages, objecten en decors die deel uitmaken van mijn directe omgeving; hun contouren, expressie, bewegingen, emoties, de grote en kleine verhalen die ze meedragen... De zon en de maan die ze overal en altijd in een ander dag- of nachtlicht plaatsen... Columns en reisverslagen die ik lees in Standaard- en Knackmagazines e.d... Virginia Woolf (zowel haar verbrokkelde persoon als haar vertelstijl),... Het magisch realisme in de verhalen van o.m. de Japanse schrijver Haruki Murakami... en in filmseries zoals 'Carnivàle'... Droge Britse humor, Louis de Funès-humor, humor van allrounders zoals Hugo Matthijsen die met hun onstuitbare stroom aan creativiteit het bestaan weten te verlichten... Beeldend werk van kunstenaars uit heden en verleden (Hopper, Spillaert, Hockney, Matisse, Hiëronymus Bosch, Ensor, Borremans, ...) Het werk van andere illustratoren zoals Dominique Goblet, Valerio Vidali, Pablo Auladell, Kitty Crowther en nog zovele anderen... En dat is nog maar het topje ;-)

Welk boek uit je kindertijd heeft het meeste indruk gemaakt? 

De trilogie 'Kinderen van Moeder Aarde', 'Het helse paradijs' en 'Het Gulden Vlies van Thule' van Thea Beckman

Welk boek las je onlangs? 

Ik probeer al maandenlang 'de Kunst van het Reizen' van Alain de Botton te lezen... Erg boeiend, maar wegens tijdsgebrek uitgesteld naar lectuur voor 'op reis'.