Bekijk het maar!

In de zomer gaat Willem met zijn ouders en zijn zus Veerle op vakantie naar Frankrijk. Hij houdt heel nauwgezet een dagboek bij. Alles wat hij doet of meemaakt schrijft hij er netjes in. Maar... Willem ziet soms dingen die er niet zijn. Dat noemt men ‘gezichtsbedrog’. Willem vindt dat bijzonder boeiend en hij wil er graag meer over weten. Al vlug ontdekt hij dat onze ogen ons vaker bedriegen dan we wel denken. Willem verzamelt in zijn dagboek allerlei prentjes die met gezichtsbedrog te maken hebben. Escher ontbreekt natuurlijk niet, maar ook camouflage bij dieren komt aan bod. Om de lading aan informatie wat luchtiger te maken krijg je grappige illustraties, leuke weetjes, opdrachten, schrijfoefeningen, tekenopdrachten en puzzels er bij. Dat maakt van het boekje een leesdoeboek. Alles sluit naadloos aan bij de inhoud van het boek, dus je blijft netjes binnen het thema. Zwijsen hoopt hiermee de leesvaardigheid van dyslectische kinderen te vergroten en de leesmotivatie te verhogen. De tekst is uiteraard aangepast aan dyslectische kinderen: eenvoudig taalgebruik, extra aandacht aan moeilijke woorden, speciaal ontwikkeld lettertype, korte en toegankelijke teksten en kleurenillustraties die het verhaal en de activiteiten ondersteunen. Nadeel van dit boekje is wel dat er in geschreven wordt. Je kan het dus niet in de klasbibliotheek zetten of doorgeven. Het is een doeboek waar kinderen individueel mee aan de slag gaan. Achteraan het boek vind je alle oplossingen van de opdrachten.