Handleiding voor meisjes!

Kolet Jansen schreef eerder al boeken over flirten en seks voor jongeren, en die moeten in de smaak gevallen zijn want hier zijn er nog twee: één voor jongens en één voor meisjes. Het boek over meisjes is erg informatief; het eerste hoofdstuk ‘hoe word je een meisje?’ is een heuse les biologie, behoorlijk gedetailleerd. Nogal moeilijk ook, maar aangezien dit een soort naslagwerk is, hoef je niet meteen alles te lezen, je kan ook gewoon grasduinen. De volgende hoofdstukken gaan respectievelijk over opvoeding en verwachtingen ten aanzien van meisjes, verschillen tussen jongens en meisjes, meisjesdingen als borsten en menstruatie maar ook hoge hakken en shoppen. De informatie in dit eerste deel is heel genuanceerd, tegelijk wetenschappelijk en toch toegankelijk. Hierna volgt een hoofdstuk met uitspraken over meisjes. Die heeft Kolet Jansen verzameld in een aantal scholen, waar ze jongeren van beide geslachten enkele vragen gesteld heeft als: ‘wat kunnen jongens beter dan meisjes?’ Of ‘vind je het leuk om een jongen/meisje te zijn?’ Dan volgen er nog een paar pagina’s met een overzicht van woorden en uitdrukkingen waar vrouwen of meisjes in figureren om te eindigen met de zgn. interactieve pagina’s. Die doen denken aan vriendenboekjes: kinderen kunnen er hun hobby’s, lievelingskleur, inrichting van hun kamer enzomeer noteren, en foto’s van zichzelf in verschillende levensfasen opplakken. Het laatste deel van het boek is een beetje een stijlbreuk. Na het serieuze, diepgravende, informatieve gedeelte moeten ze gedacht hebben dat dit wat te zwaar op de hand was voor kinderen en jongeren. Maar de verzameling uitspraken van de kinderen zelf heeft iets heel oppervlakkig en weinig to the point. Het interactieve deel, waar de kinderen zelf iets kunnen mee doen, is er al helemaal met de haren bijgesleurd. De lay-out van het boek is heel hedendaags, met veel kleuren en variatie. De illustraties van Sabien Clement zijn heel geslaagd: fijnzinnige, humoristische pentekeningen die de tekst tegelijk ondersteunen en optillen.