Olli gaat op reis

Olli is een bolle knuffelolifant die op reis gaat. Hij gaat naar verschillende landen. Het is aan jou om te raden waar Olli naartoe gaat. Zo zie je Olli op de eerste dubbele pagina met een stokbrood, dan met een Tirolerhoedje, daarna met een zak frietjes en ga zo maar door. Op de voorlaatste dubbele pagina zie je een wereldkaart met daarop de verschillende plaatsen die Olli bezocht heeft. Zo kom je de oplossing te weten. Maar voor de frietjes moet je wel heel goed kijken, België ligt immers verstopt op de plaats waar de pagina’s gebonden zijn. Ook de 'ingeduffelde' Olli heb ik toch even moeten zoeken. Helemaal bovenaan kan je die vinden, op de Noordpool. En tot slot gaat Olli naar ... Ollimanië!
De olifant Olli is ontstaan in een reclamebureau, om Diergaarde Blijdorp te introduceren als nieuwe hoofdsponsor van Feyenoord. Olli vertoont wel enige gelijkenis met een voetbal. De knuffel uit de reclamespot werd een groot succes, en dus konden boekjes niet uitblijven. Het concept is heel simpel, de illustraties zijn niet onaardig, het kleurgebruik is bijzonder geslaagd. Peuters, en zelfs kleuters, zijn nog niet in staat om Olli's accessoires met een land te verbinden. Kaartlezen is ook nog niet aan hen besteed.