Programmeren voor kinderen

Leer stap voor stap programmeren en je eigen computergames maken

Programmeren is tegenwoordig niet meer voorbehouden voor de ‘nerds’. Tegenwoordig is het redelijk toegankelijk en ook in het onderwijs wordt er aandacht aan gegeven. Wie een stapje verder wil gaan, zal zeker plezier beleven aan dit overzichtelijke boek, dat uitpuilt van informatie, voorbeelden, oefeningen en stap-voor-stap-handleidingen. Er worden twee programma’s in voorgesteld: Scratch en Python. Met deze programma’s kan je zelf programmeren en bijvoorbeeld je eigen computerspelletjes maken. Dit klinkt nogal zwaar en hoog gegrepen, maar de auteur is er in geslaagd om alles uit te leggen zodat het echt toegankelijk is en je met wat basiskennis aan de slag kan en vooral resultaat kan halen.
Voor je aan het echte werk begint, krijg je een voorwoord en de noodzakelijke uitleg over hoe je het boek moet gebruiken. Daarna volgen vijf hoofdstukken, die telkens weer onderverdeeld zijn in subhoofdstukken en projecten.
Eerst en vooral wordt er uitgelegd wat ‘coderen’ betekent, vervolgens maken we kennis met ‘Scratch’ en ‘Python’, programma’s die je gratis kan downloaden. Dan krijg je een overzicht van hoe de computer er vanbinnen uitziet en tot slot krijg je nog heel wat informatie over hoe programmeren in het echt werkt.
Elk hoofdstuk is erg volledig, goed en uitgebreid uitgewerkt en bevat nuttige tips en weetjes. Dit alles wordt overvloedig aangevuld met foto’s en screenshots, zodat je heel goed ondersteund wordt in je eerste stappen als programmeur. Hoewel het boek zich richt tot kinderen, die wel een stapje verder willen dan alleen maar games spelen, is het boek zeker en vast ook bruikbaar voor andere doelgroepen. Volwassenen die hun eerste stappen in het programmeren zetten, zullen hun vingers en duimen aflikken!
Carol Vorderman is een bekende Britse tv-presentatrice en wiskundige. Ze is erin geslaagd om dit onderwerp helder, duidelijk en overzichtelijk in beeld te brengen. Meer nog: het is bijzonder motiverend om haar uitleg te lezen. Je krijgt echt zin om zelf aan de slag te gaan en zelf een game te programmeren. Hoe je dat moet doen staat goed uitgelegd. Stap voor stap krijg je instructies en schermafbeeldingen. Hier en daar wordt dat aangevuld met nuttige tip en weetjes en voor je het weet ben je vertrokken.
Het programma Scratch is zeer gebruiksvriendelijk en stelt zo goed als iedereen in staat om te programmeren. Python is wat complexer en vraagt vooral veel geduld en tijd, maar de resultaten mogen er echt zijn.
Voor kinderen met interesse in dit thema, is dit een zalig boek. En misschien kan je als ouder wel mee aan tafel schuiven en samen iets programmeren? Het is een unieke gelegenheid om wat meer kennis op te doen van computers en je kan er samen nog een mooi resultaat mee halen. Het boek sluit af met een woordenlijst en een register.
Een aanrader voor computerliefhebbers!