Programmeren voor kinderen. Games

Eerder verscheen in deze reeks het boek ‘Programmeren voor kinderen’, waarin de programma’s Python en Scratch aan bod kwamen. Ook dit boek, ‘Games’, puilt uit van informatie, duidelijke voorbeelden, fijne oefeningen en heldere stappenplannen. Programmeren is niet meer iets onbereikbaars of voer voor ‘nerds’, maar toegankelijk voor iedereen. In dit boek draait het volledig rond de programmeertaal Scratch, toegankelijk en relatief eenvoudig, maar met snel resultaat. De auteur biedt acht verschillende spelletjes aan die je allemaal zelf moet programmeren en schrijven. Het voordeel is dat er gewerkt wordt met programmeerblokken die je een actie toekent. Dat biedt veel mogelijkheden. Vorderman daagt kinderen ook uit om verder te gaan. Eenmaal ze de taal onder de knie hebben en het spelletje geprogrammeerd hebben, toont ze hen hoe je je game kan aanpassen zoals jij het wilt. Niets staat je in de weg om zelf te experimenteren en een heel eigen game te maken door er bijvoorbeeld onderdelen aan toe te voegen. 

Inhoudelijk is het weer een sterke uitgave. Na een algemene inleiding over computergames (wat is een goed spel, sfeer, soorten, wat is programmeren?), maak je kennis met Scratch en leer je het installeren. Scratch is trouwens volledig gratis. Hierna volgen dan de beschrijvingen voor de acht spelletjes die je zelf bouwt. Wie er niet genoeg van krijgt wordt uitgenodigd om te ‘remixen’: de code van andere programmeurs in je eigen spel gebruiken. Een woordenlijst maakt het boek compleet. De uitleg wordt goed verduidelijkt door screenshots en door kleinere, herkenbare figuren die met Scratch gemaakt zijn. Het geheel is redelijk druk, maar blijft toch overzichtelijk genoeg. Leuk detail: bovenaan de rechterpagina vind je per hoofdstuk de vooruitgang van je game: een balk die de progressie in kleur aanduidt en een procent. 

Carol Vorderman is een bekende Britse tv-presentatrice en wiskundige. Ze is erin geslaagd om de programmeertaal Scratch helder, duidelijk en overzichtelijk in beeld te brengen. Door de duidelijke uitleg ben je meteen gemotiveerd om zelf aan de slag te gaan en zelf een game te programmeren. Het programma Scratch is zeer gebruiksvriendelijk en stelt zo goed als iedereen in staat om te programmeren. Voor kinderen met interesse in dit thema, is dit een zalig boek. En misschien kan je als ouder wel mee aan tafel schuiven en samen iets programmeren? Het is een unieke gelegenheid om wat meer kennis op te doen van computers en je kan er samen nog een mooi resultaat mee halen. Een aanrader voor computerliefhebbers!