WarHorse

Joey is nog maar een veulen van zes maanden wanneer hij door een dronken boer gekocht wordt om op termijn het land te ploegen. Hij wordt opgevangen en vertroeteld door diens puberzoon Albert. Tussen beiden groeit een meer dan hechte band. Daaraan komt een abrupt einde wanneer Engeland Duitsland de oorlog verklaart en de boer Joey uit geldnood verkoopt aan ene Kapitein Nicholls van de Britse cavalerie. Enkele weken later worden paarden en mannen naar Frankrijk verscheept, waar al snel de eerste van vele veldslagen volgt, de eerste van vele doden ook. In beslag genomen door de Duitsers, wordt Joey ingespannen om de hooiwagen te trekken die gewonden van het slagveld naar het veldhospitaal brengt. Zwaar werk, dat elke avond wordt goedgemaakt door de liefdevolle zorgen van de dertienjarige Française Emilie, bij wiens grootvader de Duitsers ingekwartierd zijn. Ook aan deze troost komt een einde wanneer Joey wordt ingezet om kanonnen te trekken. Uiteindelijk verzeilt Joey in niemandsland, waar om hem gedobbeld wordt, en een Brit met hem vertrekt. Maar thuis is hij daarmee nog niet.
In de eerste wereldoorlog zijn 1 miljoen Britse paarden gesneuveld, dat zijn er nog net iets meer dan Britse soldaten. Dit gegeven, gesprekken met oudstrijders, en een wonderlijke relatie tussen jongen en paard op Morpurgo’s boerderij voor stadskinderen, inspireerden de auteur tot dit boek. Het verscheen al in 1982, werd vervolgens bewerkt tot een succesvol theaterstuk, en is nu verfilmd door Steven Spielberg. En dat is niet verwonderlijk, want het gegeven is heel origineel: de eerste wereldoorlog door de ogen van een paard. Bovendien is het zeer filmisch geschreven. En combineert het een historische gebeurtenis met psychologisch drama. Een aangrijpend boek, niet alleen voor paardenliefhebbers.