De olifantendief

Ongeveer tien jaar geleden zag Jane Kerr het skelet van de olifant Maharadja voor het eerst in het Museum van Manchester. Maharadja hoorde bij een rondreizend circus tot hij in 1872 op een veiling in Edinburgh aan de zoo van Manchester werd verkocht. Nadat hij de veewagon in elkaar trapte, was het gezelschap genoodzaakt om de reis van Edingburg naar Manchester te voet af te leggen.

Op deze beschrijving heeft Jane Kerr zich gebaseerd bij het schrijven van dit avonturenverhaal. Daarin krijgt Boy, een jonge ouderloze zakkenroller in het negentiende-eeuwse Edinburg, een haast onmogelijke opdracht van het gewetenloze hoofd van de dievenbende. Hij moet de schat die Walter Wormwell, de eigenaar van een groot aantal exotische dieren, net voor zijn dood heeft verstopt, zien te vinden. Na Wormwells’ dood worden de dieren, waaronder de majestueuze olifant Maharadja, openbaar verkocht. Op die veiling raakt Boy als bij toeval betrokken bij de verkoop van de olifant en een dubieuze weddenschap die er op volgt. Want nadat Maharadja de treinwagon sloopt, moeten ze in zeven dagen tijd de reis naar de dierentuin van Manchester te voet afleggen. Zo niet, dan verliest de nieuwe eigenaar Jameson al zijn dieren, olifant incluis, aan de valse rivaal Albright. Het wordt een zware tocht waarin Jane Kerr alle ingrediënten om er een kleurrijke, spannende tijdrace van te maken bovenhaalt. Ze schetst een avontuur waarin bedrog, gevaar, sabotage en ook opluchting elkaar afwisselen. De vele snel op elkaar volgende absurde gebeurtenissen grenzen aan het ongeloofwaardige, maar dat stoort niet. Ze maken deel uit van een haast ouderwets avonturenverhaal waarin het goede het op het nippertje haalt van het kwade. De spanning nodigt uit tot doorlezen, tot het zichzelf verliezen in een verhaal, tot hoopvol uitkijken naar de goede afloop.

Daarnaast is er ook ruimte voor de beleving van de jongen die over de uitzonderlijke gave van olifantenfluisteraar blijkt te beschikken. Zijn relatie met de olifant en de omkadering met mensen die het goed bedoelen, geven betrokken lezers het gevoel dat het goed zal komen, dat hij in een nieuwe toekomst mag geloven. Een sterk geromantiseerd verhaal dat uitnodigend knap werd verhaald.