Drengr
In dit avonturenboek lezen we dat elke Viking 'Drengr' moet zijn, wat moedig betekent. Sigi, een tenger jongetje wiens ouders gestorven zijn, wordt gepest omdat hij niet Drengr is. Hugin, een wijze raaf, heeft aanzien bij het Vikingvolk en hij ontfermt zich over Sigi. Het stamhoofd stuurt Sigi op een verre reis om Drengr te worden. Hij moet meerdere opdrachten uitvoeren waaronder in de Oerzee op zoek gaan naar een reusachtige Wereld-Slang. Samen met Hugin wordt Sigi op een boot op missie gestuurd. Hij mag pas terugkeren als hij Drengr is en om dat te bewijzen moet hij de Wereld-Slang doden.
Terwijl Sigi telkens met zijn angsten geconfronteerd wordt belanden ze van het ene avontuur in het andere. Hij bevrijdt een vreemd wezen die half mens half wolf is, Sigi geraakt gefascineerd door deze wolfsjongen Fenris en er groeit een intense vriendschap tussen hen. Tijdens hun tocht ontmoeten ze Dwergen en Trollen. Het boek is één aaneenschakeling van turbulente avonturen. Ondertussen ontpopt Sigi zich als een wijze Viking, die erg slimme oplossingen vindt en op zijn manier Drengr is.
Achterin het boek vertelt de auteur hoe hij meerdere sagen van de Vikingen in het verhaal verweven heeft. Elk hoofdstuk wordt ingeleid met een illustratie van een grote rots waarop een act is afgebeeld. Rondom de tekening staan runentekens. In de vertaling achteraan lees je dat die tekens bondig het hoofdstuk aankondigen. De lezer krijgt informatie over het runenalfabet en hoe hij de teksten kan ontcijferen. Hier en daar hapert de tekst en kan er nog wat aan de zinsbouw gesleuteld worden, doch dat belet niet om helemaal in het avontuur op te gaan.
Je leest een spannend avontuur over de Vikingen, hun Drengr en hun runenstenen.