The Game

Reis door de digitale wereld

Het maakt niet uit waar je terechtkomt: als je een kaart hebt van de omgeving, dan ben je op de een of andere manier veilig. Met deze zin begint Alessandro Baricco zijn boek. Hij wil een overzicht geven van wat de digitale wereld inhoudt, hoe ze ontstaan is en ook welke valkuilen er zijn. Hij deed dit eerder in een boek voor volwassenen, maar richt zich nu tot een jonger publiek. Hij deelt de digitale wereld op in eilanden die elk hun eigen tijd van ontstaan en waarden hebben. Hij stelt de vraag waarom 'the game' is ontstaan, hoe het is ontstaan en vooral wil hij ons laten nadenken hoe we het moeten spelen.

Door op het einde van een hoofdstuk vaak met een vraag te eindigen, wil hij het boek interactief maken en je als lezer actief laten meedenken in dit hele gebeuren, want dat is bijna de belangrijkste les uit dit hele verhaal: dat we niet passief moeten meegaan in wat er op ons afkomt maar met een kritische geest alles zo goed mogelijk begrijpen en gebruiken. Het is een heel interessant boek, eentje dat je doet stilstaan hoe snel alles is ontwikkeld en dit ook heel begrijpelijk uitlegt. Jammer dat de illustraties dit niet in beeld omzetten, ze maken het boek plezierig en kleurrijk en fijn om in te bladeren, maar helaas verduidelijken ze de tekst niet en dat is een gemis in een boek zoals dit. Wanneer het bijvoorbeeld gaat over het eerste computerspel zou je verwachten dat je toch een beeld ervan krijgt, of wanneer de eerste Mac ter sprake komt zou je verwachten dat je ook het beeldscherm te zien krijgt. 

Het is een fijn boek dat een goed overzicht geeft maar helaas iets te weinig diepgang heeft om echt een meerwaarde te hebben.