Hoe voel jij je?

Hoe voel jij je? Boos of blij, vrolijk of verdrietig, bang of dapper? 

In dit flapjesboek volgen we 8 kleuters doorheen hun dag. Die verloopt erg uiteenlopend. Zo ging Max gewoon naar school, bleef Aya thuis omdat ze ziek was en maakte Mohammed een uitstapje naar het pretpark. De situaties die aan bod komen zijn erg herkenbaar voor de jonge luisteraar. 

Aan de linkerzijde krijgen we in 4 kleinere afbeeldingen telkens het verloop van de dag. Max struikelde over de speelgoedkist, werd laatste met de hardloopwedstrijd ... Aan de rechterzijde vinden we een grote afbeelding van het gezicht van de kleuter. Na het bespreken van de dag wordt de lezer gevraagd zich in de gevoelens van het kindje in te leven. Hoe denk je dat Olivia zich voelde? BOOS of BLIJ?' 
Hun keuze kan dmv een flapje duidelijk gemaakt worden. Ook wordt er telkens opnieuw gevraagd wanneer hij/zij zich zo voelde? Er wordt ingezet op het herkennen van emoties bij anderen, maar ook bij zichzelf.  

De kleurrijke tekeningen zijn eenvoudig met extra aandacht voor de gelaatsuitdrukkingen want daar draait het uiteindelijk om. Kan je aan iemand zien hoe hij/zij zich voelt? Uiteraard hoef je je niet te beperken tot de twee vragen in het boek. Je kan gerust verder gaan. Waarom kijkt het kindje zo? Heb jij je ook wel eens zo gevoeld? Hoe kijk jij als jij je zo voelt? Kan jij eens doen alsof jij je zo voelt? Wat kan je doen als jij je zo voelt? De prenten vormen een handig opstapje naar een gesprek/lesje over gevoelens. De gevoelens die aan bod komen zijn de basisgevoelens (boos/blij; vrolijk/verdrietig...). Niet alle gevoelens die aan bod komen zijn echter helemaal correct gekozen. In het lijstje wordt bijvoorbeeld 'vies' ook aangeboden tegenover 'vrolijk'. Vies is echter geen gevoel. Je kan iets vies vinden en het toch moeten opeten, wat voor een jonge kleuter misschien wel grotere emotionele gevolgen heeft. Het woord vies geeft echter geen emotionele staat weer. Zo ook met 'op het gemak' dat ook vermeld wordt. Je kan ervoor zorgen dat een kind op zijn gemak is, en zich daardoor veilig en geborgen voelen, maar 'op het gemak' is geen gevoel an sich

Achteraan wordt nog even gecontroleerd of de lezer wel goed opgelet heeft. Weet jij nog ... wie in de achtbaan is geweest?'  Het antwoord kan gevonden worden onder het flapje van het juiste kindje.  

Een boekje om op een toegankelijke manier met jonge kinderen over gevoelens te praten.