Julia's ontsnapping
Dit is het derde en laatste deel van de trilogie over Julia, een Zweeds meisje dat gefascineerd is door schilderkunst. Ze tekent zelf ook graag en gaat vaak met haar opa op museumbezoek. Maar Julia beschikt ook over een speciaal soort handen. Als ze met haar hand een schilderij aanraakt, dan verdwijnt ze naar de tijd waarin het schilderij gemaakt werd. In het eerste boek 'Julia's reis' ontdekt een schurk, de goochelaar Hoffman, die speciale gave van Julia. Ze krijgt een armband waarmee ze het jaartal kan intikken waar ze naartoe wil. Het eerste boek is als het ware het proefstuk. In het tweede boek hebben Hoffman en zijn handlanger de Vogelman misdadige bedoelingen. Julia moet schilderijen kopen in de tijd waarin de kunstenaar nog weinig bekend was. De twee schurken willen die kunstwerken dan verkopen in onze tijd voor heel veel geld. Hoffman is een gewetenloze schurk. De Vogelman is niet kwaadaardig en helpt Julia op penibele momenten. Hij geeft haar een doosje met taalpillen zodat ze de taal in de tijd waarin ze verzeild raakt, kan begrijpen en met de mensen kan praten. Bij haar terugkeer uit het jaar 1901 brengt Julia het wasmeisje Sonia mee. Na al dat krisras doorheen de tijd reizen heeft Julia er aan het begin van dit derde deel genoeg van. Ze verstopt samen met Sonia de tijdarmband. Maar weer duikt de Vogelman op, hij geeft haar een potlood. In het museum voor moderne kunst van Stockholm duwt een onbekende Julia tegen een schilderij van Magritte. Zo belandt ze in Brussel in 1942 in het huis van Magritte. Ze maakt niet alleen kennis met de kunstenaar en zijn vrouw, ze ondervindt ook wat de Duitse bezetting betekent. Zo reist julia louter op de kracht van haar handen verder. Ze beseft dat ze zonder tijdsinstelling niet terug kan naar de 21e eeuw in Zweden en dat verontrust haar. Beurtelings ontmoet Julia: Magritte, de familie Mozart in Parijs rond 1760 en Madame Tussaud. In Athene bij het Parthenon in opbouw ontmoet ze de beeldhouwer Phidias en ze belandt bij Shakespeare in het Londen van de 17e eeuw. De Vogelman duikt ook weer op en geeft haar een tip om terug in haar tijd te raken: teken zelf iets over jouw tijd en over Stockholm. Op het thuisfront zoekt niet alleen de politie naar het vermiste meisje, ook Sonia probeert Julia terug te roepen. Ze heeft de armband opgegraven maar kent de code niet om hem op te starten. Hoe en of Julia zal thuis geraken lees je op het einde van dit boek. Jammer dat dat einde te lang gerekt wordt.
Deze boeken zijn een spannende manier om oudere kinderen enige notie van kunst bij de brengen. Vooral in dit laatste deel wordt het breder bekeken dan alleen schilderkunst. Soms frons je als volwassene wel de wenkbrauwen bij het hoge hokus-pokusgehalte. Terwijl de misdadigers in het eerste en vooral in het tweede deel een duidelijke reden hadden waarom ze Julia lieten rondhollen doorheen de tijd, is dat in het laaste boek minder duidelijk. Het lijkt eerder op wraak vanwege Hoffman. Achteraan in het boek staat een biografie van elke kunstenaar en op de schutbladen staan reproducties van telkens een representatief werk. Al met al een leuke en spannende manier om kennis te maken met kunst door de eeuwen heen.