M.U.I.S.
Dit verhaal heeft alles in huis om een nieuwe topper te worden onder de avonturenromans voor jonge lezers. Een weesjongetje (of toch niet?), een opvangfamilie, een gemene oom met schurken van handlangers, een kostschool, Londen, een klokkenmaker en veel, veel theater. Of noemen we het gevoel voor drama?
Het verhaal van Muis speelt zich af in het negentiende-eeuwse Engeland en zit vol romantische, dickensiaanse elementen. Nadat zijn ouders omkwamen bij een schipbreuk, kwam Muis bij zijn oom terecht. Die zit volop in de schulden, en zijn neefje is de enige die zijn plan in de weg staat: de erfenis opstrijken. Gelukkig ziet het kindermeisje de dreiging die boven Muis’ hoofd hangt en neemt ze hem mee naar een veilige plek. Muis heeft een heerlijk leven, tot meneer Knoop langskomt. Hij stopt de jongen in een vreselijke kostschool, waar hij gelukkig kan ontsnappen met Kanis en Pykebol. Maar hij herinnert zich niets meer van vroeger, zijn enige herinnering is het medaillon dat hij kreeg van Hanny, het kindermeisje. Zal hij erin slagen om terug te keren naar zijn oude leven, zonder weer in de handen van zijn vele vijanden te vallen?
Deze avontuurlijke roman zit vol fantasierijke elementen, maar Dolan weet de fictie ook te vermengen met accurate historische gegevens. Zoals het feit dat de Londense binnenstad op dat moment volop in de graafwerken zit door de aanleg van de metro.
Als je het verhaal zo beschreven ziet, lijkt het een nogal cliché verhaal over een jongen op zoek naar een thuis, vermengd met wat invloeden uit de schelmenroman. Maar net door de verwevenheid met de historische achtergrond, de uitstekende uitwerking van de personages en hun invloed op het hoofdpersonage en natuurlijk de schrijfstijl van Dolan, voelt het boek amper geforceerd of clichématig aan. Ook de zeer natuurlijke vertaling van Lidwien Biekmann verdient een pluim (al die namen!). Een aanrader, hoewel een beetje extra humor en een beetje minder melodrama welkom zou zijn geweest.