Neem nooit een beste vriend
In Zonder titel probeert Joshua de gedwongen terugkeer van zijn beste vriendin naar Irak te verwerken terwijl hij zijn plek zoekt in een nieuwe klas. In dit vervolg (ook zelfstandig te lezen) krijgt hij opnieuw het woord. Er wordt ook met veel aandacht gekeken naar Dylan, Sergio en Lyndsey wiens inbreng voorheen beperkt bleef tot bijrol. Sassen wist tijdens het schrijven van Zonder titel al dat er een vervolg moest komen. Ze wou nog schrijven over liefde en seks en over de soms moeizame verhouding tussen die twee.
De introverte zeventienjarige Joshua zoekt verbinding en worstelt met zijn gevoelens voor de sexy Lindsey. Herrieschoppers Sergio en Dylan zijn in alles Joshua's tegenpolen maar de bewondering voor zijn tekeningen wekt hun waardering. Hun ruwe buitenkant blijkt slechts een bolster om hun kwetsbare binnenste te verbergen. Gaandeweg verdwijnt die en krijgen de personages meer diepgang. De licht ontvlambare Dylan worstelt met een drama uit zijn verleden, Sergio heeft een groot geheim, wulpse Lindsey lijkt gevangen in een continu spel van aantrekken en afstoten. De onderlinge communicatie en verhoudingen tussen die vier vormen de leidraad van het verhaal.
Sassen illustreert op erg accurate wijze de uitdagingen van het puberbestaan: de onzekerheid binnen een groep, de druk van de social media. Het isolement tijdens de covid-periode hakt er voor deze groep extra hard in. Joshua's gedachtenstroom vormt onze inkijk in hun wereld. Er wordt geappt, geschreeuwd en gescholden. Het gaat razendsnel, (scheld)woorden vliegen heen en weer. Emoties racen omhoog en omlaag. Erna Sassen gebruikt als geen ander de taal van de jeugd en toont hoe hard en rauw die wereld kan zijn, hoe moeilijk de zoektocht naar een eigen identiteit, hoe groot de angst je 'anders' te voelen. Het belang van een beste vriend in dit alles is groot. Het risico die weer te verliezen misschien nog groter.
Ook ditmaal deelt Martijn van der Linden zijn tekenhand met Joshua. Zijn gevoelens voor Lindsey worden weerspiegeld in zijn schetsen. Naarmate hun relatie verandert zien we ook de schetsen evolueren. Van verstild portret naar over het papier dansend. De vele verwijzingen naar bestaande kunstwerken versterken het belang van kunst in Joshua's leven. De bewondering van Sergio bevestigt dat het ok is kunst cool te vinden.
Neem nooit een beste vriend is na Zonder titel het tweede verhaal waarin Joshua zijn gevoelens met ons deelt. Gevoelens over liefde en seks en over de soms moeizame verhouding tussen die twee. Dat er een deel drie komt is al zeker, benieuwd wat Joshua ons daarin zal laten beleven.