De AD(H)D survivalgids
Dit boek probeert een antwoord te geven op de vele vragen rond ADHD. Het is niet alleen voor kinderen met ADHD bedoeld, maar ook voor ouders, leerkrachten, begeleiders, broers en zussen, kortom: iedereen die met ADHD in aanraking kan komen. Na een duidelijke omschrijving van de kenmerken van ADHD, het gebruik van het boek en de meest voorkomende klachten van kinderen met ADHD krijgen we acht hoofdstukken voorgeschoteld. Die moeten niet in volgorde gelezen worden; je kan er eentje apart uitpikken. Hoofdstuk 1 probeert te antwoorden op de vraag wat ADHD nu precies is. Je krijgt ook uitleg over de drie diagnostische types en hoe je kan te weten komen welk type jij zelf bent. In Hoofdstuk 2 krijg je drie hulpmiddelen aangeboden om de ADHD-uitdagingen beter aan te kunnen. Hoofdstuk 3 gaat over wat er gebeurt tijdens en na de diagnose, geneesmiddelen, en de verschillende manieren waarop ADHD wordt aangepakt. Voedingsadviezen volgen in het volgende hoofdstuk. In Hoofdstuk 5 krijg je een aantal praktische richtlijnen die je kan gebruiken om de relaties binnen het gezin te verbeteren en om de dagelijkse uitdagingen beter aan te kunnen. Hoofdstuk 6 reikt dan weer zes manieren aan om op school te slagen, hoofdstuk 7 stelt zeven manieren voor om vrienden te maken en te blijven en afsluiten wordt er gedaan met acht manieren om met sterke gevoelens om te gaan. Na elke hoofdstuk volgt een quiz. Hierin wordt er ‘getest’ of je het hoofdstuk goed gelezen hebt en of je alles begrepen hebt. Erg jammer is dat deze quiz wat in het belachelijke getrokken wordt. Je krijgt een vraag met drie mogelijke antwoorden. Zelfs als je het hoofdstuk niet gelezen hebt, weet je toch het antwoord. De twee foute antwoorden zijn immers zo onzinnig dat je geen moeite meer moet doen … Dit brengt wel wat humor in de zaak, maar kan voor sommige kinderen denigrerend overkomen. ADHD is voor iedereen anders. Pasklare antwoorden of tips zijn er dus niet. Toch staat het boekje vol van heel bruikbare en zinvolle hulpmiddelen. Je kiest als kind zelf wat je wel of niet wil uitproberen en je krijgt daarvoor enkele praktische ezelsbruggetjes aangereikt. Ook worden ouders of begeleiders niet vergeten. Zij spelen immers een belangrijke rol in de beleving van een ADHD-kind. De lay-out is erg luchtig. Leuke illustraties, vlotte teksten, realistische getuigenissen, invul- of kopieerbladen, enzovoort maken van dit boek een echt werkboek. Hier en daar vind je nog een extra tip of een wetenswaardigheid in een blauw kadertje. Ook dit draagt bij tot het mooie geheel van het boek. Het boek sluit af met een boodschap voor de ouders, leerkrachten en zorgverleners. Hierin blijft het belang van het goed begeleiden en het begrip voor ADHD centraal staan. Een index met trefwoorden en contactinformatie over de organisaties 'Zit stil' en 'Balans' maken het boek compleet. Deze gids is erg overzichtelijk, handig in gebruik en vooral goed bruikbaar en ADHD-vriendelijk. Andere boeken in de reeks ‘Lach & Leer’ zijn: ‘Haal de Grrrr uit agressie’ en ‘Organiseer jezelf (zonder je hoofd te verliezen)’.