We kennen je allemaal als huiscartoonist van onder andere Metro en TeVe-blad. Nu waag je je aan het auteurschap. Een kinderboek meerbepaald. Waar in die branche de auteur ook vaak de tekeningen verzorgt, deed je dat hier niet. Waarom?
Ik wist al toen ik het verhaal schreef dat het smeekte om een andere illustratiestijl dan mijn cartoons. Het moest feeërieker zijn dan de eenvoudige klare lijn van mijn cartoons. Het eerste plan was dat ik zelf de illustraties zou maken. Ik ben een tekenkameleon en kan wel wat andere stijlen aannemen, maar ik botste tegen te realiteit: ik had te veel om handen en dus te weinig tijd om me ook nog eens toe te leggen op een andere, tijdrovende tekenstijl. Er waren dus twee opties: ofwel bleef het verhaal nog jarenlang aan de kant liggen, ofwel zocht ik een tekenaar. Het toeval heeft die zoektocht een handje geholpen. Illustrator Nikola IOA Hendrickx was de huiscartoonist van het Europees Cartoon Centrum in Kruishoutem van 2017. Het ECC vroeg me om Nikola als huiscartoonist op te volgen. Zo raakten we aan de praat. Ik kende zijn tekenwerk al, maar toen ook de tekenaar al bij al bleek mee te vallen (lacht), zijn we aan de slag gegaan.
Had je dit succes onderweg ergens zien komen?
Succes zie je zelden aankomen en je moet ook wérken om succes te bereiken. Promo voeren is minstens even belangrijk dan het boek maken. Ik drijf op enthousiasme en een goed buikgevoel. Ik wil dingen máken - cartoons, strips, verhalen, comedy - als ik er maar mijn humoristisch ei in kwijt kan. Bovendien vind ik het belangrijk dat ook kinderen opgroeien met een stevig gevoel voor humor. Hoe minder kinderen later uitgroeien tot zuurpruimen, hoe mooier de toekomst eruitziet.
Smaakt dit naar meer? Mogen we een vervolg verwachten?
Natúúrlijk! Ik werk aan een tweede deel van ‘De prinses die alles had’. Het doel is om een hele reeks te maken rond ‘De prinses die alles had’. In elk boek heeft ze – ondanks het feit of net dóór het feit dat ze alles heeft – een nieuw probleem. Dat probleem willen we ook elke keer maatschappelijk relevant maken. Het hedendaagse karakter willen we behouden.
Je kreeg het idee voor het verhaal na een gesprek met je dochters van zeven en tien. Ga je hen nu vaker inschakelen voor inspiratie? En wat vonden ze nu zelf van het resultaat?
Alles rondom mij is een bron van inspiratie. Mijn vrouw, mijn dochters, mijn vrienden, wat er gebeurt, rondom mij of in de wereld, er zijn zoveel impulsen dat ik 1.000 jaar kan worden en nog geen opgedroogde inspiratiebron zal zijn. Ik maak ook de autobiografische stripreeks Familie De Koninck waarin ik waargebeurde anekdotes en grappige uitspraken van mijn dochters verstrip, in mijn cartoons gebruik ik de actualiteit en binnenkort schrijf ik een fictieverhaal in een Frans dorpje waar mysterieuze dingen aan de hand zijn. Waarom ik dat laatste ga doen? Gewoon, omdat mijn dochter vroeg of ik geen spannend boek ken. Ik heb haar beloofd dat ik er zelf een ga schrijven.