Je tekeningen zijn zeer verhalend. Kom je eerst met de tekeningen en ga je dan verder? Of begin je met een verhaal?
Ja, het beeld komt altijd eerst. Bij Garage Gust stond plots een garage met een varken op papier. Maar dan komt de tweede stap: het beeld moet leiden tot een sterk verhaalidee. Het moet in staat zijn een boeiend verhaal te dragen. Zo heb ik heel wat half afgewerkte schetsboekjes met interessante beelden, maar waar ik (nog) geen sterk verhaal voor heb.
Vorig jaar won ‘Een huis voor Harry’ de prijs ‘Prentenboek van het jaar’. Is er een prijs waar je nog van droomt? (En dat hoeft niet met tekenen en schrijven te maken hebben.)
Hm… de prijs voor beste papa misschien?
Je boeken zijn populair bij kinderen, maar ook bij ouders. Eén van onze recensenten is bij het voorlezen steeds betoverd door de ‘woordspelingen’ in je tekeningen: de octopus rijdt met de octobus, de neushoorn blaast op de brandweerhoorn, … Doe je dit met opzet? En voor wie doe je dit dan: de kinderen, de ouders, beiden?
Ik houd van het speelse, associatieve combineren van beelden en ideeën. Ik probeer met verrassende maar toch logische oplossingen op de proppen te komen. Dan kunnen gewone slangen brandweerslangen worden, of ziet een zijspan er als een banaan uit. Ik heb graag dat in een tekening of een verhaal alles klopt en een betekenis heeft. Ik kies zorgvuldig woorden en beelden, en vooral de combinatie tussen de twee is belangrijk. En natuurlijk hoop ik dat de lezer, groot of klein, daar plezier aan beleeft. Maar niet elk boek vraagt om zo’n aanpak. In een huis voor Harry bijvoorbeeld zal je dat soort speelse vondsten veel minder zien. De sfeer in het boek vroeg om een andere benadering.
Wat doet het met je wanneer je je tekeningen op het kleine scherm tot leven ziet komen? Is dit iets wat je altijd al actief nastreefde? Of zijn dit dingen die eerder toevallig op je pad kwamen? En zijn er nog crossmediale projecten waar je aan werkt of aan zou willen werken?
Nee, ik ben er nooit actief naar op zoek geweest. Prentenboeken maken is mijn passie, maar ik word steeds afgeleid door allerhande projecten die op mijn pad komen! Bij TV-animatie moet je samenwerken met scenarioschrijvers, storyboarders, modellers, regisseurs etc… heel boeiend maar ook complex, vooral voor iemand die graag controle heeft. Het 2de seizoen van Ziggy en de Zootram is bijna klaar en dat heb ik deze keer meegeschreven en meegeregisseerd. Daarnaast ontwikkel ik ook een film gebasseerd op Meneer René met een Noord-Ierse producent. Dit keer geen digitale animatie maar stop-motion. Momenteel wordt de René pop afgewerkt en daar kijk ik erg naar uit!